Ik heb een stageplaats!

The word is out: ik heb een stageplaats! Binnen een dikke drie weken zal ik voor even niet meer te vinden zijn in grote aula’s achter de schoolbanken -die tegen dan afgelopen zijn voor dit semester- maar in een Leuvens marketingbureau. Ik vertel je een beetje over mijn stageplaats en de bijkomende zenuwen die bij mijn zoektocht te pas kwamen.

boondoggle3
bron foto’s

Zoektocht

Tijdens de zomervakantie begon ik aan de zoektocht naar een geschikte stageplaats. Ik ging namelijk naar mijn laatste masterjaar ‘Communicatiewetenschappen’, waar ik als keuzevak graag stage wou doen ter aanvulling van de eerder theoretische opleiding. Met deze opleiding kan je heel veel richtingen uit, maar sinds mijn laatste bachelorjaar groeide vooral mijn interesse in marketing en strategie. Het liefste wou ik dus stage lopen in een marketingbureau met een behoorlijke reputatie in sterke reclamecampagnes en waar ik dus veel zou kunnen bijleren. In de lessen gaven professoren al wel eens een hint naar top agencies die ik via sociale media ging volgen, en zo kwam ik terecht bij Boondoggle in Leuven.

Ik stuurde mijn CV -op het begin- enkel en alleen door naar hen, omdat ik mij al had vastgepind op mijn eerste keuze. De tijd verliep in die periode dat ik aan het wachten was op een positief mailtje precies véél langzamer dan anders. Misschien had dat ook wel iets te maken met het feit dat ik dagelijks wel minstens vijf keer mijn mails checkte. Na een maand kreeg ik dan eindelijk het eerste mailtje terug -toen ik het eigenlijk niet meer verwachte- met het goede nieuws dat ze geïnteresseerd waren in mijn profiel en dat ik een afspraak kon vastleggen voor een kennismakingsgesprek. Grootste. Opluchting. Ooit. Na enkele ijverige mailtjes en telefoontjes heen en terug ging ik eind september langs voor een sollicitatiegesprek, wat naar mijn gevoel best goed verliep. Een dikke week later kreeg ik hét ultieme mailtje: ik kreeg de kans aangeboden om een 6-weekse stage te lopen bij Boondoggle!

Boondoggle? Wat?

Toegegeven: ik had géén idee waar de naam precies vandaan kwam, dus Google hielp me daar een handje mee. De bovenstaande beschrijving kan dus wel het één en ander verklaren: het marketingbureau wil een relaxte en goede werksfeer creëren, wat zelfs dus in hun naam terug naar voren komt. Klinkt niet slecht als je het mij vraagt! Boondoggle is een Leuvens marketingbureau dat zich sterk focust op digitaal en alles wat daarmee te maken heeft. Met klanten als de Belgische rode duivels, Volvo, Aquarius en Studio Brussel hebben ze een straf portfolio opgebouwd naast de vele creative en effectiveness awards die ze daarmee gewonnen hebben.

Mijn job? Als strategic planner zal ik mijn weg leren vinden in het bureau op de voet van de head of strategy. Ik ga onderzoek doen, leren pitchen en vooral veel bijleren over de strategische kant in dit bekend marketingbureau. Ik hoop dat ik dus mijn kennis eindelijk eens kan omzetten in praktijk en dat ik op die korte periode toch zoveel mogelijk kan doen en kan leren van professionals!

boondoggle1

Gezonde zenuwen

Het hele sollicitatieproces was volledig nieuw voor mij, dus bij elk telefoontje gierden de zenuwen door mijn lijf. Toen ik dan de eerste keer effectief op gesprek moest gaan, waren er wel duizend dingen die door mijn hoofd gingen: ‘Ben ik wel goed genoeg?’, ‘Wat moet ik aandoen?’ ‘Ga ik geen slechte indruk maken?’ en ‘Zullen er geen gênante stiltes volgen?’. Zelfs na het gesprek gingen die zenuwen nog steeds niet weg. Ik wist namelijk nog niet of ik effectief was aangenomen, dus ik begon na het goede gevoel van het sollicitatiegesprek nog steeds te twijfelen of ik toch geen fouten had gemaakt. Na het verlossend mailtje dat ik er binnenkort mag beginnen, was ik ontzettend blij en kon ik het bijna niet geloven! Zelfs nu is het nog een beetje onwerkelijk.

14 november begin ik met mijn eerste stagedag. Ondertussen zijn alle documenten bijna in orde gemaakt en beginnen de gezonde zenuwen toch wel op te komen. Ik probeer me zo goed mogelijk als ik kan voor te bereiden en als jullie nog tips heb hoor ik ze graag. Misschien dat ik wel af en toe een ‘stage-update’ houd of dat ik zelf al enkele tips deel met jullie voor een eerste sollicitatiegesprek of voor het opstellen van je CV.

Heb jij al eens stage gelopen en welke tips zou je mij geven? 

15 gedachtes over “Ik heb een stageplaats!

  1. Boondoggle, goede keuze! Zitten heel wat getalenteerde mensen 🙂 Strategie, uitdagende keuze, ben benieuwd hoe je het gaat vinden! En de naam komt inderdaad volgens mij van het Engelse werkwoord dat een beetje ‘doen alsof je druk bent’ betekent, ik wist niet dat ‘a boondoggle’ ook bestond 🙂 Succes!

    Geliked door 1 persoon

      1. Statik, nieuwe website komt eraan, nu staat er nog niet op dat we marketing doen :p is een bureau dat vooral websites maakt, heel digitaal dus! Boeiend en fijne collega’s, meer moet je niet hebben 😉

        Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie