7 struggles die élke twintiger meemaakt

dsc_3055De twintiger-jaren, a.k.a. volgens de meeste volwassenen ‘de schoonste tijd van uw leven’. Nadat je eenmaal gewend bent aan het feit dat er een nieuw cijfer op je teller staat en het idee dat je nu écht geen tiener meer bent, kom je er pas achter dat je ook nog lang niet volwassen bent. In je twenties kom je in een soort van ‘tussen’-periode waarin je zelf nog niet goed weet wat je nu eigenlijk met je leven moet. Bij deze dus zeven struggles van een twintiger zijn die enkel twintigers zullen begrijpen!

dsc_3200

1. Je bent geen kind meer

Kan je het je nog herinneren? Al die jaren dat je stond te popelen om eindelijk 18 te worden, want dan mocht je aanschuiven bij de volwassenen tafel en kon je eindelijk eens legaal een glas wijn drinken. Je keek zó uit naar dat moment waarop je zou beschouwd worden als volwassene en jouw mening eens serieus genomen zou worden. Na je twintigste ben je écht geen kind meer, en dat voelt voor het eerst een beetje raar. Je mist het zorgeloos zijn en wilt eigenlijk net terug een beetje kind zijn!

2. Je voelt je ook nog niet volwassen

Ondanks dat je geen kind meer bent, voel je je ook nog lang niet volwassen. Want volwassenen moeten moeilijke beslissingen maken, praten over wereldproblematiek en zaken zoals de economie. Volwassenen zijn saai, en dat ben jij absoluut niet. Je wil nog niet denken aan kinderen, rekeningen of al die andere verantwoordelijkheden die gepaard gaan met het volwassen zijn.

dsc_2996

3. Je moet ineens weten wat je in de toekomst wil doen

Je bent momenteel (bijna) afgestudeerd en dan wordt er van je verwacht dat je precies weet wat je wil: welke job je wil doen, hoe je dat gaat aanpakken, waar je wilt gaan werken, of je gaat verhuizen… En dan heb ik nog gezwegen over kinderen of samenwonen. Je gesprekken met vriendinnen gaan tegenwoordig niet meer over welke taak je voor school moet afwerken, maar over welke stappen je al aan het ondernemen bent om na je afstuderen een goede job te vinden. Soms lijkt het alsof je na je afstuderen metéen alles voor elkaar moet hebben, terwijl het in je hoofd nog één grote warboel is.

4.Verjaren is niet meer zo leuk als vroeger

Als kind was ik altijd ontzettend blij wanneer ik jarig was: éindelijk een jaartje ouder! Er was zelfs een tijd dat ik niet meer ‘twaalf’ antwoordde op de vraag hoe oud ik was, maar ‘twaalf en een half’ of ‘bijna dertien’ terwijl ik nog zeker een dik halfjaar te gaan had. Spoiler: eens je het magische getal 18 voorbij bent, is er echt niets meer aan. Wanneer iemand je nu vraagt hoe oud je bent, ga je gegarandeerd niet meer liegen en verjaardagen zijn een akelige reminder dat je oud aan het worden bent.

dsc_2923

 

5. Je gaat minder graag en vaak uit dan vroeger

Ik weet niet of het ligt aan het feit dat ik al bijna vier jaar op kot zit in Leuven of aan het feit dat ik ouder aan het worden ben, maar op stap gaan zegt me steeds minder en minder. Vriendinnen moeten hun beste verleidingsskills gebruiken om mij te overtuigen om nog eens uit te gaan. In de zetel vindt je mij daarentegen steeds vaker en vaker, en voor een tasje koffie of een dinner date ben ik dan weer wel altijd te vinden.

6. De kilo’s blijven langer plakken

Ondanks dat ik de laatste persoon ben die hierover zal klagen, hoor ik toch wel regelmatig dat de twintiger-periode hét moment is om iets aan je conditie en je lijf te doen. Alles wat er vanaf dan ‘aan blijft plakken’, is namelijk dubbel zo moeilijk om achteraf weg te werken. Ondanks alle goede voornemens is er bij mij hier nog niets van gekomen. Misschien toch geen slecht idee om een sportpartner te zoeken om gezamenlijk af te zien! Vrijwilligers?

dsc_3089

 

7. Je leert je echte vrienden kennen

Gek genoeg leer je pas in je twenties je echte vrienden kennen. Je weet wel, die vrienden die blijven plakken en die altijd klaarstaan voor een goede babbel of net niets te serieus. Conclusie van de dag is dat die vaak met minder zijn dan dat je in het middelbaar altijd dacht, maar je hebt er vaak wel véél meer aan en hoeft je zelf niet anders voor te doen dan je bent.

Door al die twintiger-struggles is het twintiger zijn ook één groot leerproces. Het is zo’n awkward tussenperiode tussen kind en volwassen zijn, maar tegelijk ook eentje waar je ontzettend veel uit bijleert. Wat je zeker ook moet weten, is dat het ook helemaal oké is wanneer je niet alles op een rijtje hebt en dat dat perfect normaal is. Geniet er dus maar van zolang het kan, want volgens mij komt een ‘3’ nog dubbel zo hard aan dan de ‘2’ van twintig!

14 gedachtes over “7 struggles die élke twintiger meemaakt

  1. Ik herken mezelf hier zoveel in! Ik vind de beste volwassenen diegene die zich nog af en toe kinds kunnen gedragen en wanneer het nodig is belangrijke beslissingen kunnen maken. Het is wel genieten zo een drieëntwintiger zijn!

    Liked by 1 persoon

  2. Krijg geen genoeg van uw schrijfstijl en super leuke artikels altijd! Ik reageer misschien niet op ze allemaal, maar lees ze wel stuk voor stuk. Ge hebt iets super uniek en kunt daar echt ver mee komen. Als ge eens een paar foto’s wilt maken van een outfit of eeeeeeeender wat, hit me up and I’ll be there! X

    Liked by 1 persoon

    1. Keilief van u! Ik kijk uw video’s ook allemaal haha, vind het Nederlands ook heel tof! Foto’s klinkt heel goed alleen ben ik echt een schaap voor de camera haha 😅😅 misschien kunt ge mij eens een fotografiecursus geven haha! 😀

      Like

Geef een reactie

