Op naar het masterjaar!

Niet te geloven dat ik al naar mijn laatste jaar ga van mijn studiecarrière. Ondanks dat ik mij die eerste schooldag nog kan herinneren alsof het gisteren was, weet ik van mijzelf dat ik al veel heb bijgeleerd en misschien zelfs een ander mens ben sinds die ene dag. Ik leg je uit waarom een masterjaar nu zoveel anders is dan die andere jaren en hoe dat laatste jaar er voor mij precies uit gaat zien. 

Masterjaar

Een van de grootste redenen waarom ik uiteindelijk toch voor het uniefleven gekozen had in plaats van de hoge school, had sinds het begin al te maken met dit woord: master. Dat wou ik kost wat kost doen, ook al zij het eventueel met een extra schakeljaar. Maar waarom een extra jaar doen als je het ook gewoon in vier jaren kan doen? Die gok maakte ik toen ik begon aan het unief, en gelukkig heb ik daar nog altijd geen spijt van.

Nu, wat betekent zo’n master nu? Naast dat het het verschil maakt in welk bedrag er op je toekomstige loonfiche staat, is het ook een meer gericht jaar. Hetgeen wat mij altijd gestoord heeft aan het unief, zou hopelijk dus in de master goedgemaakt worden: weg van het algemene en enkel nog de vakken die mij echt interesseren.

Daarbovenop maakt een masterjaar je een beetje klaar voor de real shit: naast het gewone studeren zoals elk ander jaar krijg je te maken met een heuse masterthesis: the holy mother of all thesises. Dit kan je vergelijken met het voeren van je eigen onderzoekje gespreid over een volledig jaar: niet iets waar ik naar uit kijk, maar als ik een interessant onderwerp kies kan het natuurlijk ook heel erg goed meevallen -rond bloggers of zo?-! Dan over naar hetgene waar ik wel énorm naar uitkijk: een stage van dertig weekdagen a.k.a. hopelijk mijn eerste échte praktijkervaring waar ik veel aan ga hebben. Het regelen van de stage zelf gaat wel niet altijd zo vlotjes, maar misschien dat ik daar een eigen artikeltje rond schrijf wanneer alles eenmaal gesetteld is.

Hoe mijn programma er gaat uitzien

Aangezien ik gekozen heb voor de optie strategie en organisatie -fancy woorden hé-, zal ik voornamelijk marketinggerelateerde vakken volgen. Zo krijg ik vakken zoals advertising, brand management en interne communicatie die voor jou waarschijnlijk geen belletje zullen doen rinkelen, maar mij al zin laten krijgen in de eerste lesweek! De eerste weken staan volgeboekt met les, maar als stage zou kunnen doorgaan, heb ik daarna 6 weken stage en gaan er geen lessen meer door in die periode. In het tweede semester is het dan wat rustiger qua aantal vakken, want er moet uiteraard nog veel gewerkt worden aan de masterthesis. Om de 5 studiepunten op te vullen die ik vorig jaar nog niet heb kunnen opnemen, heb ik als keuzevak economie gekozen. Dat was trouwens zoals elk jaar een hels geklungel, maar ik ben nu als het ware een echte expert geworden in ISP en studiepunten, dus als jij mijn hulp kunt gebruiken mag je altijd even mailen!

Laatste jaar

 Dat ik nu naar mijn laatste jaar ga, klinkt nog steeds een beetje vreemd. Ongelofelijk dat die voorbije drie -ja, écht al drie- zo voorbij zijn gevlogen. Het nieuwe academiejaar mag er echt wel komen, daar heb ik serieus veel goesting in, maar het doet ook een beetje pijn om te weten dat het er bijna opzit. Zo ga ik dit jaar bijvoorbeeld enkel het eerste semester op kot en zal ik het tweede deel met de bus/trein/auto moeten doen. Het voelt alsof ik binnenkort afscheid moet nemen van een goede vriend: Leuven. Niet per se de stad Leuven, maar het zelfstandig op kot zitten, de vrienden en de hele sfeer die bij ‘het studentenleven’ hoort. Dit laatste jaar ga ik genieten van elk moment en er het meeste uithalen. Op naar een top laatste jaar.

10 gedachtes over “Op naar het masterjaar!

  1. De vakken klinken als muziek in mijn oren! Hopelijk ga je ermee aan de bak kunnen na je studies en kom je niet bij zo’n prutsend bedrijf uit als waar ik tot voor kort zat. ISP en toestanden heb ik ondertussen ook al onder de knie. Maar idd, slagen voor elk OPO in elk jaar is een groot voordeel zodat je geen jaren moet ‘mixen’, want dat is de hel op dat vlak. 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Ja haha daar heb ik het eerste jaar nogal pech mee gehad, had het toen wat laten hangen en heb daar nu nog altijd met mijn ISP te maken last van. Wat betreft toekomstig werk denk ik dat het vooral belangrijk is om veel stage te lopen en daar al wat contacten te leggen 😀! En ja, de vakken klinken mij ook echt goed! 😉

    Like

Geef een reactie

