BAS Babbel – deel 1

IMG_0007Dat ik aan een nieuwe opleiding begonnen ben, is misschien geen nieuws. Wat dat precies inhoudt en wat ik daar allemaal doe, is eerder een raadsel. Een recap van week één en een sneak peak achter de schermen van de Belgian Advertising School. 

IMG_1233

Kennismakingsweek

Vooraleer ons academiejaar effectief van start ging, werden we drie dagen uitgenodigd in the middle of nowhere a.k.a. Brasschaat om elkaar en BAS beter te leren kennen. Zie het als één groot (volwassen) kamp: 24 studenten, slechte krakende (stapel)bedden, naamkaartjes mét stickers, dagelijks zeggen “hoe je je voelt” en héél véél lichtjes gênante opdrachten onder de naam energizers. In drie dagen tijd leerden we onze eigen zwaktes en sterktes kennen, maar ook die van elkaar om zo als team sterker te staan. Teamwork was wel een key word. Niet altijd gemakkelijk als je zoals mij weinig social skills hebt en je dan op minder dan een week vier, laat staan vier-entwintig nieuwe mensen moet leren kennen. We zijn nu een week verder en ik kan oprecht zeggen dat elk van ons echt top is. Top skills, top persoonlijkheid en binnenkort hopelijk ook een top team!

IMG_8692

BAS?

Als je nog altijd moet fronsen bij het woord BAS, misschien even een korte recap. Het is niet de naam van mijn lief, maar een éénjarige opleiding -een postgraduaat- die je kan volgen als je graag in de reclame of communicatie wil gaan werken, maar je nog geen praktische skills hebt om er meteen aan te beginnen. De Belgian Advertising School stoomt je in drie fases klaar voor een carrière in de reclamewereld.

De eerste 9 weken krijgen we naast instanties of gastsprekers van o.a. Microsoft, Sanoma of Tesla ook een heleboel (reclame)bureau’s over de vloer die stages aanbieden en over hun manier van werken komen vertellen. Als je geïnteresseerd bent in één bepaald bureau, kan je achteraf een babbeltje gaan doen of een mailtje sturen. In die 9 weken krijg je dus een goed beeld hoe de reclamewereld in elkaar zit, waar jouw interesses liggen en welk bureau dan bij jou past. Naast de ‘lessen’ – ik zet het tussen haakjes want er zijn geen examens, feest!- kom je samen in teams om zelf de social mediakanalen van BAS te onderhouden of om onze business trip naar Londen te regelen. Dus ja, je hebt zelf een beetje in handen wat je van je jaar maakt! En oh ja, dan is er nog de befaamde pitch op vrijdag. Elke maandag krijg je in wisselende teams van vijf een opdracht voor een échte klant die je tegen vrijdag gaat presenteren voor de groep, klant en bureau. Spannend!

BAS1718header.jpgNa die intensieve 9 weken waarin je naast gastsprekers en wekelijkse pitches ook je eigen jaar moet managen, heb je hopelijk de knoop doorgehakt in de zoektocht naar een leuke stageplaats. Je weet ongeveer wat je graag wil doen, je bent al op gesprek geweest met een bureau dat bij je past en hebt net je contract ondertekend: 5 maanden stage in het bureau naar keuze. Alle kennis die je in 9 weken hebt opgebouwd, wordt vanaf nu bijna een halfjaar omgezet in de praktijk. Je bent vanaf nu (deels) verantwoordelijk voor je eigen klanten en je leert om te functioneren binnen een bedrijf. Je specialiseert je in het schrijven van te gekke reclamespots, bent het strategisch meesterbrein achter een campagne, je brengt een idee tot leven, leert de noden van een klant te verdedigen of leert net iets helemaal anders dat je goed ligt onder de knie te krijgen.

Na de stage, waarin je hopelijk ontzettend veel bijgeleerd hebt, ga je op reis om in het buitenland inspiratie op te zoeken. En dan volgt het finale afstudeerproject: een eigen pop-up bureau, een zelf georganiseerd evenement of iets anders naar keuze waar je de laatste drie maanden je tijd en energie insteekt. Niet meer afzonderlijk zoals bij de stage, maar opnieuw allemaal samen met nieuwe kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan op je stageplaats.

IMG_0032

Still alive? 

Klinkt intensief? It is. Ondanks ik weer middelbare school-uren heb, is onze eerste week voorbijgevlogen en ik heb het gevoel alsof ik op zeven dagen tijd al meer heb bijgeleerd dan op die drie jaar aan een meer theoretische opleiding. De stand na week één: 25 pagina’s volgepend in mijn nieuwe notitieschriftje -oeps-, een lijst van to do’s tegen maandag, maar ook een lijst met bureau’s waar ik eens mee wil gaan praten of zelfs een eerste afspraak gepland in mijn agenda. En een ontzettend tevreden gevoel over mijn keuze voor BAS. Alive and kicking dus. De overload aan bureau’s en informatie die we deze week verwerkt hebben, kan dit weekend op het gemak een plaatsje krijgen. Er ging al een wereld voor mij open die breder was dan ik ooit had gedacht. Elke dag opnieuw dacht ik; dit is interessant. En dit ook. En daar wil ik ook meer van te weten komen. Ik ben nieuwsgierig om nóg meer te leren, een beetje ongeduldig zelfs.

Planning

Deze week liet ik mijn eerste professionele profielfoto maken, heb ik veel bijgeleerd over wat ik graag wil doen en voelde ik mij helemaal goed in de groep. Vanaf volgende week neem ik je mee in mijn tweede BAS-week. Op de planning staat onder andere een eerste gesprek met een mogelijk stagebureau, een eerste échte pitch-opdracht,nationale krokettendag met mijn BAS-peters –don’t ask me how that happened- en een eerste poging om een contentplan op te stellen. Vanaf nu kan je dus al mijn BAS-avonturen op de voet volgen!

 

 

 

 

 

 

6 gedachtes over “BAS Babbel – deel 1

Plaats een reactie