langdurige relatie: wat heb ik er al uit geleerd?

DSC_9166_1024Sinds mijn 15de ben ik samen met mijn vriend en sindsdien zijn we al vijf jaar een sterk koppel. Toch zijn er een aantal dingen die ik pas door de jaren heen geleerd heb -een beetje trial en error-, dingen die volgens mij het allerbelangrijkst zijn in een relatie. Deze relatietips zijn nuttig voor zowel prille koppeltjes als getrouwde stellen. 

DSC_9153_10241. Communication is key. Laten we meteen maar met de deur in huis vallen met de allerbelangrijkste levensles op relationeel vlak: praat met elkaar. Over wat je die dag gedaan hebt, dingen die je dwarszitten, problemen met collega’s, toekomstplannen: van koetjes tot kalfjes tot en met je grootste angsten dus. Verder is het ook belangrijk dat je durft te zeggen wat je stoort aan elkaar: de harde toon in zijn stem, een verschillende denkwijze, een gekke trek of gewoonte: zeg het je partner en vraag hem of haar hetzelfde te doen zodat jullie beiden jullie werkpunten kennen.

2. Water bij de wijn doen. Als enig kind vond ik het in het begin moeilijk om mij aan te passen aan iemand anders. Een relatie hebben is toegevingen doen, af en toe iets doen wat je absoluut niet fijn vind, gewoon om je lief een pleziertje te doen. Want je verwacht natuurlijk dat dat andersom ook zo is. Af en toe jezelf aan de kant schuiven en hetgeen wat je lief of als koppel belangrijk vindt respecteren, is dus zeker nodig.

DSC_9168_10243. Ups & downs. Een relatie is als een rollercoaster: op een piekmoment kunnen jullie samen de wereld aan en kan niets jullie breken, op een dieptemoment komen irritaties bovendrijven en is elk verkeerd woord al te veel. Zo’n downmoment ervoer ik pas na ons eerste jaar samen. Dan pas leer je elkaar door en door kennen en komen die negatieve kanten ook bovendrijven. In een ‘goede’ relatie heb je hopelijk meer ups dan downs en komen jullie er telkens sterker uit. Teamwork!

4. Het gras is niet groener aan de andere kant. Hoe vaak me al de vraag ‘Vraag je je niet af hoe het is op een ander?’ is gesteld, kan ik volgens mij niet meer op twee handen tellen. Natuurlijk doe ik dat. Mijn lief zal dat zeker en vast ook al wel eens gedacht hebben. Die ander zal dan misschien wel knapper, liever of sterker zijn, maar hij of zij zal zeker ook wel andere gebreken hebben die mijn vriend niet heeft. En het risico op het afvragen van ‘what if’ is het dan voor mij persoonlijk echt niet waard.

DSC_9161
Alleen al bij het zien van deze foto verschijnt er al een brede glimlach op mijn gezicht 😉

5. Maak tijd voor elkaar. Dit is zo’n punt dat belangrijk blijft na drie, vijf of tweeëntwintig jaar samenzijn. Heel vaak  ben je wel vaak bij elkaar, zie je elkaar elke dag maar merk je dan dat je eigenlijk gewoon naast elkaar doorleeft. Het kan zijn dat je elkaar elk moment van de dag ziet, maar dan in het gezelschap van kinderen, ouders, broers of zussen en dus niet echt een moment hebt voor jullie tweetjes. Daarom is het volgens mij heel erg belangrijk om ook eens ‘we-time‘ te houden: door bijvoorbeeld één keer in de maand samen te gaan uiteten, een dagje weg te gaan of gewoonweg een ommetje samen met de hond te maken.

 

P.S. Deze tips zijn natuurlijk geen handleiding à la ‘relaties voor dummies’ of dergelijke, maar het is wel een leidraad. Hopelijk heb je er iets aan gehad en ik ben héél benieuwd naar hoe lang jij al samen bent met je vriend of vriendin en wat jouw grootste relatietip is?

26 gedachtes over “langdurige relatie: wat heb ik er al uit geleerd?

  1. Ik ben ondertussen bijna 2 jaar samen met mijn vriend en ik denk dat praten met elkaar echt wel de grootste tip is die je iemand kan geven! Leuke tips verder 😉

    Geliked door 1 persoon

  2. Dit blogbericht herken ik helemaal! Nog een paar maandjes en ik mag ons 6 jaar samen vieren dus ik herken echt alles! 😅 Waar ik me vaak aan irriteer is de vraag ‘Zijt ge die nog niet beu?!’ e.d. Alsof je na zoveel jaar moet stoppen met een relatie omdat we nog jong zijn 😒 Super leuk geschreven! En mooie foto’s! 😘

    Geliked door 1 persoon

  3. Supergoed geschreven Julie, ik denk niet dat er iemand jou kan tegenspreken op dit vlak. Ik heb bewondering voor jou en Martijn, jullie hebben iets gevonden bij elkaar waar velen nog steeds naar op zoek zijn! Ik kijk uit naar je volgende post 😀

    Geliked door 1 persoon

  4. hier heb ik 2 relaties gehad… eentje van bijna 4 jaar en toen bedroog hij mij…tja pech voor hem dan en nu al bijna 7 jaar samen met mijn huidige vriend…en hopelijk voor het einde van dit jaar getrouwd (want ja dat mag dan ook wel al eens komen, zeker als je 2 kinderen samen hebt 😉 )

    Like

  5. Ooooh, eerst en vooral: super lieve foto’s! Je tips zijn ook mega handig, en ook herkenbaar bij mijn vriendje. Vooral het praten is heel belangrijk. Liefs, X

    Geliked door 1 persoon

  6. Super leuk artikel! En lieve foto’s ook. Mijn vriend en ik zijn ook al vijf jaar samen en onze key tot een gelukkige relatie is absoluut ook praten. Daarnaast leven we elke dag samen alsof het onze laatste is en vertrouwen we elkaar.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie