Favorite five (food, films, series, muziek en boeken)

Vijf dingen waar ik niet zonder zou kunnen: een goed boek, lekker eten, een pakkend nummer of een meeslepende film of serie. Ik deel mijn favorieten, maar voel je vrij om die van jouw ook te geven. Kwestie van wat van elkaar te leren, niet?


Muziek

Ik hou vooral van akoestische muziek. Daarmee bedoel ik dan dat ik van mijn favoriete artiesten altijd de live-versie van hun liedjes opzoek, zonder de dikke beats of special effects. Ik heb een aantal favorieten, maar Edje (Sheeran) springt er toch wel met kop en schouders bovenuit. Zijn nieuwe album is dan ook weer een echte voltreffer voor mij: een aantal hits gecombineerd met een paar rustigere liedjes waar hij in mijn ogen gekend voor is. Zo’n vier jaar geleden ging ik voor de eerste keer naar een concert van hem, toen nog in een klein zaaltje in Brussel. Ik zal hem dit jaar in het reusachtige Antwerpse sportpaleis helaas moeten missen, maar de volgende keer ben ik zeker weer van de partij.

Andere favorites zijn old-time klassieker Coldplay, maar ook nieuwere bands zoals Kaleo of Oh Wonder. Coldplay kon ik vorig jaar afchecken van mijn to do-list, de andere twee zou ik binnenkort ook zeker willen doen. Misschien dat ik een dag doorbreng op Werchter of Pukkelpop, wie weet?

Films

Eerlijk gezegd ben ik meer fan van series dan van films, maar als ik dan een aantal films moet uitkiezen, ga ik voor de ouwe gouwe Harry Potters. Stiekem keek ik die pas een jaar of twee geleden voor de eerste keer. Vroeger als kind mocht ik ze niet kijken -because witches and stuff- of zat ik met klamme handjes en een dekentje voor mij terwijl ik de scène met de grote spinnen toch liever snel doorspoelde. Ik hou in het algemeen wel van het scifi-fantasy genre, dus The Hobbit en Avatar kunnen zeker ook niet ontbreken in dit lijstje.

Als ik samen met mijn vriend naar films kijk, kiezen we standaard voor het komedie-genre. Meet the Millers vond ik echt super, net als alle Grown Ups films. En stiekem kijk ik natuurlijk nog altijd naar elke Disney of Pixarfilm. Zo zag ik recent nog Zootopia en Moana, die ik allebei ge-wel-dig vond!

Boeken

Ik ben wel een echt boekenmens. Je hebt zo van die mensen die lezen écht haten, maar ik koos als kind altijd voor de dikste exemplaren. Vroeger las ik elke avond voor het slapengaan wel een boek. Tegenwoordig is dat wel voor een stuk geminderd en maak ik er minder snel tijd voor. Ook in boeken houd ik wel van een goede fantasy of realistische andere wereld verhalen. Mijn favorieten over de jaren heen zijn The Hunger Games -die ik alle drie op een paar weken tijd in één stuk uitlas-. Hart van inkt was ook een boek dat ik op aanraden van een neef van mij las. Andere reeksen zoals Wings, De Godinnentest en de Test kan ik zo nog een tweede keer herlezen. De Divergent-reeks vond ik in boekenvorm ook leuk, maar viel wat tegen in filmeditie. Op mijn to read-list staan de volledige Harry Potter reeks, maar momenteel ben ik ook een aantal marketinggerelateerde boeken aan het lezen. Nadeel is dat dat soort boeken wel een beetje minder vlot gaan…

Series

Qua series hou ik vooral van de klassiekers. Ik denk aan Game of Thrones, Prison break, Lost, Heroes,… De series die ik momenteel aan het volgen ben zijn Colony en Blindspot. Heel vaak begin ik met series en verlies ik halverwege de interesse, zoals bij How to get away with Murder, Pretty Little Liars, The Shannara Chronicles, Revolution, The Hundred en verder… Ik weet niet hoe het komt, maar ik ben geen echte doorzetter wat series betreft. Als het één keer saai begint te worden, haak ik meestal af. Series die ik wel kijk als guilty pleasure, zijn dan weer Say yes to the dress, Temptation Island en Are you the one?. En natuurlijk kijk ik zoals heel televisiekijkend Vlaanderen elke maandag trouw naar De Mol en Blind getrouwd. Mijn top drie van mogelijk mollengedrag is zeker en vast Robin, Annelies en Davey.

Food

Wat betreft eten hou ik zowel van iets gezonds als van échte fast food. Mijn favoriete slaatjes zijn salade kip mango met honingdressing of salade spek met geitenkaas en vijgen. En ik zou zelfs een aparte alinea moeten schrijven over sushi. Oh my, daar zou ik echt een week op kunnen overleven… Mijn ongezonde favorieten zijn pizza, frietjes van de frituur of taco’s. Als gezond tussendoortje zal ik snel gaan voor mango, walnoten of granaatappel. In de avond eet ik dan weer graag een zak chips in de zetel. Ik denk dat ik dus meestal wel het goede met het slechte combineer. Meestal eet ik dus wel gebalanceerd, en anders zal mijn huid wel snel genoeg alarmteken slaan…

Zo, dat waren mijn all time favorites. Heb jij misschien nog een boek dat je mij zou aanraden? 

Geef een reactie

