Waarom ik wil bijkomen in plaats van afvallen

De typische voornemens zoals ‘gezonder eten’ of ‘gaan sporten’ zijn iets wat ik mij meestal gewoon voorbij laat gaan. De meesten maken zulke goede voornemens met het idee om te willen afvallen, terwijl ik net wil bijkomen. Bijkomen?! Je leest het goed: ik wil graag een paar kilo’s méér op de weegschaal zien. 

 Mijn verhaal

Mijn hele leven lang ben ik al mager. Zalig denk je, maar in een eerder artikel vertelde ik je al dat er ook nadelen aan het ‘mager zijn’ verbonden zijn. Regelmatig werd mij gevraagd of ik geen eetstoornis had, of ik wel genoeg at of net verwonderde blikken als ze zagen dat ik evenveel (of zelfs meer) at dan hen. Het is niet dat ik wil klagen -wat een lelijk woord trouwens- over het feit dat ik mager ben, want ik weet best dat velen dromen van een slank figuur. Toch wil ik graag een kant belichten die vaak snel afgewimpeld wordt door een ‘Och jij, jij hebt niets te zeggen met zo’n lichaam als dat van jou’ of iets in die aard. Mijn gewicht is iets wat ik niet graag deel met anderen en me zelfs een beetje voor schaam als iemand me erachter vraagt. Ook al weet ik dat die kilo’s er met de jaren vanzelf wel bij zullen vliegen, zou ik toch blij zijn met een beetje meer ‘grip’ en wat sterkere armpjes of rondere wangetjes.

Het doel

Je kon vast al raden dat mijn BMI onder de perfecte 21 zit. Op zich heb ik niet veel last van mager zijn, maar mijn ultieme doel en de reden waarom ik graag een paar kilootjes bij zou willen komen, is dat ik graag bloed zou willen geven. Ondanks ik niet al te happig ben op naalden en ziekenhuizen, zou bloed doneren toch wel goed voelen om van mijn bucketlist af te kunnen strepen. Doordat ik ‘te licht’ ben, mag ik momenteel geen bloed afstaan. Met bloedgroep O vind ik dat best wel balen, wetende dat ik toch een aantal mensen zou kunnen helpen. Alleen daarom zou ik graag mijn best willen doen om enkele kilootjes bij te komen.

Hoe ik dit wil bereiken

Nog zo’n fabeltje naast het feit dat mager zijn fijn is, is het feit dat je ongezond moet eten om bij te komen. Geen drie pizza’s per week voor mij dus, maar gezonde gerechten met af en toe wat zondigen uiteraard. Een slechte gewoonte van mij waar ik van af wil stappen, is dat ik (bijna altijd eigenlijk) mijn ontbijt oversla. Mede door het feit dat ik veel uitslaap, maar ook deels omdat ik te lui ben. Geen drastische maatregelen voor mij dus om veel bij te komen, maar eenvoudig beginnen met meer te ontbijten. Op die manier heb ik dan toch al telkens één maaltijd per dag meer op. Af en toe dus mijzelf een schop onder de kont geven en een wekkertje zetten om op tijd op te staan of naar de winkel te gaan. Ik ga dus in de komende dagen op zoek gaan naar gemakkelijke en lekkere ontbijtjes. Tips zijn altijd welkom!

Daarnaast zal ik proberen om op mijn calorieën te letten om te zorgen dat ik voldoende calorieën per dag inneem. Laatst begon ik met de app Lifesum, maar het nadeel van zulke apps is dat je enorm veel tijd in moet steken om elke maaltijd in te geven. Daarnaast moet ik om bij te kunnen komen extra calorieën innemen. Een vrouw moet tussen de 1600 en 2000 calorieën per dag innemen, terwijl ik aan zo’n 2230 calorieën zou moeten komen op dagelijkse basis. Of het echt een haalbare taak is, is dus nog een beetje afwachten. Mijn streefdoel is zo’n 4 kilogram erbij, maar ik ben eigenlijk ook al tevreden met de helft. Zo kan ik hopelijk tegen 2018 een extra doel van mijn bucketlist afvinken.

Ben jij al ooit willen bijkomen?

 

 

9 gedachtes over “Waarom ik wil bijkomen in plaats van afvallen

  1. Dit kan u zeker lukken, Julie! Sander heeft ook zijn hele leven hiermee geworsteld, hij kon ook niet bijkomen en had allemaal testen laten doen om te achterhalen hoe dat kwam enzo. Ik zei altijd tegen hem ‘eet gewoon meer, maar gezond’ en dus ben ik voor hem beginnen koken en ik zorgde dat hij meer dan voldoende kcal binnenkreeg en sinds we samen zijn is hij al 8kg bijgekomen en het blijft stijgen! Hij is super blij daarmee, want had nooit gedacht dat dat zou lukken. Ben er dus van overtuigd dat het u ook lukt!😊

    Liked by 1 persoon

  2. Ben benieuwd of dit gaat lukken! Ik ga je verhaal goed in het oog houden aangezien ik met precies hetzelfde sukkel. En ja, het lijkt voor anderen allemaal geweldig en alles tot je dit voor je hele leven bent. En opzich ben ik wel gelukkig met mijn lijf, maar gewoon iets voller zodat ik ook iets makkelijker aan wat spiermassa kom, kan best fijn zijn. (: En ik wist niet dat je BMI ook van belang was voor bloed geven, dat deed me even schrokken!

    Liked by 1 persoon

  3. Ik ben na mijn bevalling blijven afvallen, mijn BMI was nog OK maar ik voelde me er toch niet goed bij. Maar dat is eigenlijk vanzelf goed gekomen toen mijn dochter minder melk begon te drinken bij mij, tegen dat ze anderhalf was zat ik weer op mijn normaal gewicht, en omdat ik dan de gewoonte had gekweekt om grote porties te eten en veel te snacken, ben ik dan natuurlijk weer blijven aankomen maar ik voel me met een paar kg extra toch beter in mijn vel dan met die paar kg te weinig (in combinatie met slaaptekort, een stukgelopen relatie, een plakkindje, …).

    Veel succes met aankomen!

    Liked by 1 persoon

  4. Hej, heel herkenbare situatie. Hoewel er best wat achtergrond speelt ben ik nu wel op een punt dat ik ook graag wat meer kilo’s wil. Zo graag dat ik zelfs overweeg een dietiste in te schakelen. Gezond eten, veel eten, ongezond eten, niet haalt uit. Niets doet die teller omhoog gaan en het ergste: van de moment dat ik een beetje verkouden ben (laat staan grieperig ben) gaat de teller weer naar beneden. Het is echt vechten voor elke kilo & it drives me crazy. Dus hé, ik duim volop voor jou dat het lukt. Ook al is het al 2maand na datum!

    xx Liefs, Naomi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

