Hoe ik studeer in zeven eenvoudige stappen

Januari is naast de eerste maand van het nieuwe jaar ook altijd een pijnlijke maand voor blokkende studenten. Tussen de vele familiefeesten en etentjes door, moet er natuurlijk nog altijd gestudeerd worden. Om een beetje solidair te zijn -studenten onderling-, vertel ik je hoe ik zelf gewend ben om te leren. Alhoewel elk vak op een iets andere manier gestudeerd moet worden, zijn er zeven stappen die ik elke keer doorloop om een vak onder de knie te krijgen. 


1. Alle nodige leerstof afdrukken

Vooraleer ik kan beginnen met studeren, maak ik eerst een overzicht per vak met wat er gestudeerd moet worden. Ik geef je een voorbeeld. Mijn vak Brand Management bestaat uit  zes lessen, waarbij er bovenop twee extra gastlessen, zeven hoofdstukken uit het handboek en een aantal teksten gekend moeten zijn. Om aan dit vak te beginnen, zorg ik er dus eerst voor dat ik al het nodige (afgedrukte) materiaal op tafel heb liggen, gesorteerd per soort: les, gastles, boek en teksten. Ik maak een lijstje met alles wat er te kennen valt, zodat ik gemakkelijk af kan strepen wat er al gedaan is en moet gebeuren tijdens het studeren.

2. Notities aanvullen

Als ik alle nodige leerstof samengevoegd heb, ga ik van start door mijn afgedrukte slides of lessen aan te vullen met mijn notities die ik tijdens de les maakte (of kreeg van vrienden wanneer ik helaas -kuch- niet in de les geraakte). Terwijl ik mijn notities bijschrijf in de zijlijn van een slide of boek, lees ik zo alle informatie die in de slides te vinden zijn voor de eerste keer. Het aanvullen van mijn notities vind ik een beetje vergelijkbaar met de eerste keer dat je je boek begint te onderstrepen: de kennis die daarvan blijft hangen, is erg beperkt en zal dus nog aangevuld moeten worden door de vijf volgende stappen.

3. Inhoudstafel

Omdat de structuur van een vak snel zoek geraakt doorheen meerdere slides of lessen, vind ik het altijd handig om een inhoudstafel te maken per les of thema. Zo vind ik snel iets terug wanneer ik last minute aan het herhalen ben of weet ik met één blik op de inhoudstafel over wat een les gaat. De inhoudstafel maak ik op aan de hand van de titels en ondertitels in het boek of van de slides. Wanneer je leert uit een boek, kan je gemakkelijk de inhoudstafel hiervan aanvullen met de andere leerstof. Als ik even mijn draad kwijt ben, kan ik dan even mijn inhoudstafel erbij nemen om het grotere geheel terug te vinden.

4. Definitielijst

Leerkrachten hoúden van definities en concepten. De meest nuttige stap voor mij is dus het maken van een een definitielijst. Hier kruipt een groot deel van mijn tijd in, omdat ik eerst alle slides en leerstof opnieuw herhaal om zo’n lijst te kunnen opstellen. Een definitielijst kan je gemakkelijk maken via de computer of op een blad papier. Pen en papier heeft hier voor mij meestal de voorkeur (tenzij het héél veel concepten zijn), omdat ik beter leer wanneer ik iets opschrijf. Per gevonden concept noteer ik de uitgebreide definitie. Persoonlijk vind ik een definitielijst ook erg handig om iets in terug te vinden wanneer ik niet meer weet wat een woord betekende of wanneer ik op het laatste moment mijn leerstof wil herhalen.

5. Samenvattingen

Een samenvatting kan ofwel bestaan uit tekst, ofwel uit schematische voorstellingen zoals modellen of tabellen. Dit is meestal zo’n stap die eventueel kan wegvallen afhankelijk van hoeveel tijd je hebt voor een vak. In de ideale wereld zou ik voor elk vak een samenvatting willen maken, in realiteit gebeurt dat maar voor één op vier van de vakken. Als je geen tijd hebt om zelf een samenvatting te maken, kan je altijd wel even in de Facebookgroep of dropbox van je studierichting gaan zoeken. Of je kan ook heel goede vrienden hebben die je met plezier hun samenvatting willen doorsturen, wat meestal nog beter is in kwaliteit en accuraatheid. Zoals ik al zei, is dit een stap die niet per se nodig is. Een samenvatting is een handige manier om snel snel nog even de leerstof te doorlopen, maar kan de volledige leerstof zoals gezien in de lessen nooit vervangen. Een fout die ik bijvoorbeeld veel maakte in mijn eerste jaar aan het unief, was om samenvattingen uit onze Dropbox te leren terwijl ik de echte leerstof links liet liggen. Not. A. Good. Idea. 

6. Repeat

De laatste dag voor een examen, is het enige wat ik doe herhalen. Herhalen van de te kennen leerstof, van je gemaakte definitielijsten, van de samenvattingen die je kreeg of zelf schreef… Herhalen is echt de sleutel tot succes bij studeren, want alleen zo blijft leerstof hangen en kan je een totale black-out voorkomen. Wanneer ik een vak herhaal, doe ik dat meestal schriftelijk. Zoals ik al zei, onthoud ik persoonlijk meer wanneer ik iets opschrijf. Ik teken dus modellen na, schrijf definities op of zoek naar ezelsbruggetjes die mij helpen om iets te onthouden. Soms helpt het mij ook om hardop iets op te zeggen in plaats van het enkel te visualiseren. Deze zesde stap is voor mij en een heel aantal anderen tegelijk de moeilijkste stap. In de ideale wereld zou ik ruim twee dagen op voorhand al mijn vakken kunnen herhalen, maar meestal is het zelfs al een race tegen de klok om de bovenstaande stappen tot een goed eind te brengen. Als je dus iets wil skippen, kies dan liever voor de samenvatting of de inhoudstafel.

7. Examenvragen opzoeken

Voor de allerlaatste stap moet je het gevoel hebben dat je de leerstof bijna of net niet onder de knie hebt. Door vragen op te zoeken ga je namelijk je kennis testen, en wanneer je het vak nog niet voldoende kent, kan dat leiden tot paniek. Probeer deze stap dus uit te stellen tot de avond voor of ochtend van het examen. Vragen opzoeken kan je doen in de Facebookgroep. Daarnaast kan je eens een kijkje nemen in de dropboxgroep, waar soms nog oude examens op te vinden zijn. Soms zetten leerkrachten ook zelf een voorbeeldexamen op Toledo -of welk ander middel er dan ook gebruikt wordt tussen studenten en de leerkracht- of worden er hints gegeven van mogelijke examenvragen tijdens de les. Bij het proberen op te lossen van deze vragen, kan je te weten komen welke onderdelen je minder goed kent en beter onder de knie hebt. Minder goed gekende stukken leerstof kunnen dan nog even herhaald worden, zodat je hopelijk met een goed gevoel naar je examen kan vertrekken.

Heel veel succes met jouw examens! 

11 gedachtes over “Hoe ik studeer in zeven eenvoudige stappen

  1. Lang leve inhoudstafels! En ik ben er ook wel eentje van de (schematische) samenvattingen. Het liefst maak ik tijdlijnen (maar dat moet bij de leerstof passen natuurlijk), die vind ik handig om te vergelijken en verbanden te zien. 🙂 Succes nog, Julie! X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

