Waarom ik het plezant vind om op het platteland te wonen in vijf foto’s

Het platteland heeft naar mijn gevoel op zichzelf al zo’n negatieve bijklank. Toch is er een bepaalde schoonheid dat het met zich meebrengt die ik pas ontdekte toen ik er zelf ging wonen. Ik geef je aan de hand van vijf foto’s redenen waarom ik het toch wel fijn vind om niet in een stad te wonen.

1. Het uitzicht

Dit is nu echt zo’n typisch beeldje dat je in de stad nergens zal terugvinden: groene velden gevuld met appels, grassen of maïs tot zo ver je maar kan kijken! Heerlijk als je even je gedachten op nul wil zetten en gewoon even geluidloos wil genieten van de natuur. En die buitenlucht, hmm! Zie je trouwens die vogels in de lucht? Die zijn voor mij echt de perfecte voorstelling van het gevoel dat ik krijg van deze foto: vrijheid. Als je nóg een mooier zicht wil hebben, gewoon even wachten tot de zon ondergaat. Ooh’s en aah’s verzekerd!

 

2. Alles is fotogeniek

Bij de eerste paar weken van de verhuizing was alles nog wat onwennig, maar het enigste waarin ik me wel al helemaal thuis voelde, was gek genoeg de tuin. Iets waar ik héél enthousiast van was -en dat gaat heel banaal klinken-, was het feit dat er rozen in de tuin stonden. Mijn manier om de buurt te verkennen, was door fotografie. Soms zie je de finesse of schoonheid ergens niet van, totdat je het terugziet op je camera. In de natuur is alles ook anders. Het is niet perfect, maar daarom des te interessanter om ernaar te kijken en te fotograferen.

3. De ideale speelplaats

Net zoals ik zelf eens graag de benen strek in een wandeling, geniet ook onze hond -Malou voor de vrienden- hier ontzettend van. Een zachte ondergrond, los van de leiband, tussen de velden spurten en af en toe natuurlijk een wild konijn of wegvliegende vogel achterna. Zo komt ze vaak met de gekste dingen enthousiast aangelopen, gaande van een verrotte peer tot een zelf geplukte maïskolf. En dan krijg je dus zo’n beeld. Ik vind het altijd leuk als ik haar gewoon zié genieten. Als we dan weer de straat op moeten en de leiband terug aan moet, is de pret er voor haar meestal al terug af…

4. Wilde dieren spotten 

Toen we pas kwamen wonen in ons nieuwe huis, merkte ik al snel een verschil in het aantal dieren dat ons op dagelijkse basis een bezoekje brengt. De vervelende dieren -zoals een mol in de tuin of de hoeveelheid vliegen in de zomer- negerend, heb ik toch al enkele wilde konijnen, vlinders en fazanten in de tuin of op straat gezien. Vlinders zijn trouwens iets grappigs: wanneer ik ga wandelen in de appelvelden in de buurt, zijn er altijd tientallen vlinders die van de ene naar de andere appel fladderen. Heel mooi natuurlijk in het echt, maar probeer zoiets maar eens op camera vast te leggen wanneer je een enthousiaste hond bij je hebt die voorop loopt. Bereid je voor op drie scenario’s: 1) Malou schrikt alle vlinders in een straal van één kilometer weg. 2) Ik zie duizenden mooie vlinders, maar elke keer wanneer ik mijn gsm bovenhaal of een stap dichterbij wil zetten, vliegen ze snel weg. 3) Ik heb mijn camera klaar en zit op een redelijke afstand, maar ze stoppen met bewegen en houden hun vleugels stokstijf gesloten. Toen ik net op het moment stond om het op te geven, vond ik deze vlinder op ooghoogte alsof hij al de hele tijd gewoon zat te wachten tot ik nu uiteindelijk een foto nam.

5. Tuinfeestjes

Technisch gezien heb ik met het bijvoegen van deze foto al twee keer valsgespeeld, want 1) dit is niét in mijn eigen tuin getrokken en 2) we hebben zelf nog nooit een picknick georganiseerd in de nieuwe tuin. Momenteel hoor ik mijn vriend in de weer met de zaag en ziet de tuin eruit als een dor -want het gras heeft net een groot onderhoud gekregen- en kaal stuk grasveld. De vorige eigenaars hadden een idee van ‘tuin’ als zoveel mogelijk planten, bomen en struiken bij elkaar knallen en hopen dat het er niet vreselijk uitziet. Daar dacht mijn vader dus anders over: een aantal struiken zijn al vakkundig verwijderd en één boom moest er helaas ook aan geloven. Maar terug naar het onderwerp: ik zou zelfs geen nood hebben aan zomervakantie als ik elke dag in de tuin kon eten. Zeker niet als je gewoon wat vrienden of familie uitnodigt om samen met een sneetje kaas en een glaasje wijn te genieten van de natuur en elkaars gezelschap. Heerlijk, zo’n brunch in eigen tuin, niet?

9 gedachtes over “Waarom ik het plezant vind om op het platteland te wonen in vijf foto’s

Geef een reactie

