TRAVEL: Berlin sightseeing (deel 1)

Als je mij op Instagram volgt, heb je vast al wel een paar Berlijn foto’s zien passeren. Vorige week vertrok ik namelijk met vriendlief drie dagen richting de Duitse hoofdstad.  Ik om naar Coldplay te gaan kijken, hij voor de cultuur die er in Berlijn te vinden is. En wat was ik aangenaam verrast van deze stad! Een stad die één of andere blijvende aantrekkingskracht op mij uitoefent met zijn ruige graffiti, donkere historische achtergrond, honderden hipsters en de goede koffie. Hier deel ik enkele must see bezienswaardigheden met jou!

TIP

Om te beginnen een tip die ik iedereen kan aanraden: 100% gidsen! Ik denk dat dit mijn derde boekje al is dat ik ondertussen heb versleten. Indien je het niet kent: 100% is een gids die je begeleidt doorheen de stad (of land) van je keuze aan de hand van een zorgvuldig uitgekozen lijst met highlights, gaande van bezienswaardigheden, eten of drinken en shoppen. Van bekendere plaatsen tot de favoriete adresjes van de locals: je vindt ze hier allemaal gemakkelijk terug! Daarnaast zijn er zo’n 4 tot 6 wandelroutes langs de leukste plekjes die je zelf kan volgen. In het boekje vind je ook nog een metrokaart en een city map van de stad waar je je bevindt. Als je dus je eigen gids wil zijn, is dit zeker een topper!

Daarnaast gebruikte ik af en toe ook de blog van Marjolein om Berlijn te ontdekken. Ze heeft een blog enkel en alleen over Berlijn en deelt haar favoriete plekjes, tours en activiteiten om te doen in deze zalige stad. Een echte local dus!

SIGHTSEEING


Checkpoint Charlie

Als je geïnteresseerd bent in de Berlijnse muur, is Checkpoint Charlie zeker leuk om te doen. De (kopie van de) oude grenspost zelf vond ik eerder wat toeristisch -lees: twee nep-Amerikanen die staan te zwaaien met een vlag waar je om de beurt en waarschijnlijk tegen betaling een foto mee kan maken- maar de informatie die er te vinden is over de Berlijnse muur vond ik wel heel erg interessant! Zo vind je er enkele gelukte en mislukte ontsnappingspogingen van het begin tot de val van de muur en staat er nog een stuk oorspronkelijke muur in volle glorie.

Friedrichstrasse 43-45


Topografie des Terrors

Ook Topografie des Terrors is een must voor de culture-lovers. Als je even je hoofd moet fronsen wanneer ik het heb over de Berlijnse muur -want ja, hoe zat dat nu ook alweer?- kan je bij deze gratis tentoonstelling even je geschiedeniskennis opfrissen terwijl je langs een stuk oude muur wandelt.

Niederkirchnerstrasse 8

Don’t try this at home guys! Een boze meneer had ons er snel terug afgefloten… 


Holocaustmonument

Bij het Holocaustmonument -dat dient ter herdenking van de slachtoffers die gevallen zijn bij de jodenvervolging- voel je je pas écht klein. Je zal het waarschijnlijk al talloze keren voorbij hebben zien komen op Instagram of andere foto’s van Berlijn, maar het gevoel dat je krijgt wanneer je tussen de 2711 (!) betonnen blokken staat,  is toch wel overweldigend. De grootste blokken gaan zelfs tot zo’n 4,5 meter!

Cora-berliner-strasse 1


Monbijou park

Een citytrip naar Berlijn gaat gepaard met zere voeten en pijnlijke benen. Nood om even te relaxen? Blaas dan even uit in het Monbijou park of ga er een hapje eten. Dit is een park gelegen naast de Spree waar je niet alleen food trucks vindt, maar ook een dansvloer voor salsadansers, een theater, een openluchtzwembad en ligstoelen langs de rivier met uitzicht op het Museumsinsel. Denk aan goede muziek en feestelijke gloeilampen die je het  gevoel geven dat je in één of ander Zuiders land bent. En dat middenin Berlijn!

Oranienburger strasse

Deze foto heeft niets te maken met het Tränenpalast hoor, maar soms vergeet ik nog altijd om foto’s te nemen 😉

Tränenpalast

Zoals je misschien al merkt, barst Berlijn van de van de gratis musea. Geen nood dus om geld uit te geven wanneer het ook gratis kan, zoals bij het Tränenpalast. Deze permanente tentoonstelling is gebouwd in het oude treinstation waarbij mensen hun geliefden konden bezoeken of moesten achterlaten, wat gebeurde na een veelvoud van controles. De controlehokjes staan er zelfs nog, waar je zelf ook een keertje moet doorlopen!

Reichstagufer 17


Neem een foto in een Photoautomat

Absolute DO in Berlijn! Overal doorheen Berlijn vind je fotohokjes waar je voor twee euro een rolletje van vier foto’s kan krijgen! Ik denk dat ik echt de oren van mijn lief heb afgezaagd drie dagen aan een stuk vooraleer ik hem zover kreeg, haha. Hij is niet zo’n foto-persoon als je begrijpt wat ik bedoel. Toch vond ik het een perfect aandenken aan onze eerste citytrip met ons tweetjes en sleurde ik hem uiteindelijk toch in zo’n hokje. Resultaat? Ik kreeg mijn zin, maar de foto’s trokken op niets! Ik wist helemaal niet hoe het werkte en de flitsen kwamen telkens op een onverwacht moment, wat eindigde in: één extreem serieuze foto, de tweede foto een beetje verdwaasd, de derde best oké en de vierde stond ik al op, want dacht ik even dat het er maar drie waren. Een grote fail dus, maar wel een grappig aandenken!

Binnenkort komt er ook een tweede deel met bezienswaardigheden online, want het waren er een beetje te veel om in één artikel te proppen! Berlijn is een super stad waar ik zéker nog een keertje terugga. Ben jij er al eens geweest? 

31 gedachtes over “TRAVEL: Berlin sightseeing (deel 1)

  1. Aangezien ik hoop dat de/1 van de volgende citytrip(s) met mijn vriend eindelijk eentje naar Berlijn zal zijn, sla ik dit zeker op 😀 Ook gewoon omdat je het zo leuk hebt gemaakt! Ik kijk al uit naar deel 2. Gratis musea vind ik al geweldig, net zoals die fotoautomaten. En bij alles wat met de Muur te maken heeft, wordt mijn geschiedenis liefhebbende ik al gek, lol… Jullie reeksje foto’s is leuk geworden, vind ik, spontaan enzo! X

    Liked by 1 persoon

    1. Inderdaad, ik denk dat dat monument mijn favoriete bezienswaardigheid is! Niet alleen omdat het zo fotogeniek is maar ook het verhaal erachter en de omvang ervan is wel indrukwekkend 😉

      Like

Geef een reactie

