‘Toekomst’ en ‘Nu’: de blok


Ik ben iemand die recent heel veel nadenkt over de toekomst, aangezien ik na volgend jaar afgestudeerd ben. De toekomst is op zich al een heel zwaar woord, want je weet eigenlijk nooit wat die zal brengen. Over een eigen gezinnetje stichten, maar vooral over mijn toekomstige job: wat ga ik later doen, wat wíl ik later doen? Waar ben ik goed in? Is hetgeen wat in mijn hoofd zit, ook écht hetgeen wat ik wil, of is het gewoon een mooi beeld in mijn hoofd? 

Nadenken en speculeren over ‘hoe het later allemaal zal zijn’, kan ik op dit moment echt niet doen. Dat laat ik over voor in de vakantie. In de vakantie hoop ik mijzelf wat te kunnen ontplooien: marketinggerelateerde boeken lezen (er liggen er al een paar een tijdje onaangeraakt op mijn nachtkastje), mijn schrijfskills inoefenen, aan de slag gaan met mijn camera in de hand en hier en daar misschien zelfs al wat photoshop oefenen. De introverte ik aan de kant schuiven en meer initiatief leren nemen. Het gewoon op me af laten komen en die gedachten die me doen twijfelen, laten varen. En als dat dan even niet lukt, de twijfels open en bloot op tafel durven leggen bij de mensen die mij steunen, no matter what.  Grote plannen, ik weet het. Ik hoop dat ik ze allemaal van mijn to do list kan afstrepen.

Maar nu moet ik mij focussen op het ‘nu’. De laatste lessen zijn officieel geëindigd, wat ook meteen ‘de blok’ aankondigt. Of ik daar volledig klaar voor ben: kan je daar ooit helemaal zeker van zijn op voorhand? Achteraf ja, dan kan ik wel eens toegeven dat ik het misschien wel onderschat had -waar ik nu nog niet van uit wil gaan-, maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk zeggen. De hoopjes leerstof liggen in ieder geval al klaar en het blokschema wordt vanavond nog gemaakt. Leven in het nu wordt dus mijn nieuwe motto.

Veel succes allemaal blokkerdjes! Ik zal je de komende maand even besparen van dit soort losse hersenspinsels, maar misschien dat ik net meer inspiratie haal uit de blok en er toch hier en daar een artikeltje zal verschijnen. In ieder geval zal er deze week wel nog een ‘Ma vie en photographie’ verschijnen, maar het lijkt me wijselijk om daar tijdens de blok even mee te stoppen -aka alleen maar foto’s van mijn asociale leven tussen bergen van boeken-. Ik zal je via Snapchat hier en daar wel op de hoogte houden via ‘vantiltjulie’!

 

18 gedachtes over “‘Toekomst’ en ‘Nu’: de blok

  1. Man,vroeger jaar zat ik in hetzelfde schuitje en zat ik ontzettend vaak na te denken over de volgende stap na het afstuderen. Zal in september nog eens deftig nadenken wat ik eigenlijk in dat postjaar gedaan heb haha. Heel veel succes met de blok!!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

