Wat zijn de persdagen? (deel 1)

img_0802-1Zoals je misschien al wel gezien hebt op Instagram, trok ik er vorige woensdag op uit in Antwerpen. Ik ging er voor de eerste keer ooit enkele PR bureau’s bezoeken op hun jaarlijkse persdagen. Ik leg je uit wat de persdagen zijn, hoe het werkt en wat je kan verwachten.

img_0784

Wat zijn de persdagen?

Op een persdag stelt een PR-bureau de merken voor die ze vertegenwoordigt aan de pers en bloggers. Elk merk heeft op deze dagen een stand waar alle producten worden uitgestald en er enkele professionals aanwezig zijn om hun nieuwe lijn voor te stellen. Die merken zijn vaak in grote lijnen beauty-, fashion-, food- of lifestylegerelateerd. De bedoeling is dus om zoveel mogelijk publiciteit aan deze merken te geven: jij als blogger krijgt netjes een uitnodiging, waarna je achteraf in return hier een artikeltje over schrijft of enkele foto’s neemt.

Hoe kan het dat ik er naartoe mocht?

Het is niet zo evident dat ik -als kleine lifestyleblogger– na net mijn eerste jaar bloggen achter de rug te hebben, een uitnodiging krijg. Nadat ik de smaak te pakken kreeg bij het Beauty trends by Yves Rocher-evenement, besloot ik om zelf eens het heft in eigen handen te nemen en definitely uit mijn comfortzone te treden. Zo gezegd, zo gedaan: ik deed wat opzoekwerk rond de persdagen en bekende PR-bureaus die hier aan deelnemen en ik begon met het versturen van mailtjes. Met de beleefde vraag of ik misschien een uitnodiging zou kunnen krijgen, maar dan weer net iets beter geformuleerd. You get what I mean. 

Ondanks dat ik van enkele bureau’s geen enkele reactie terug kreeg, hadden anderen me wel verbazingwekkend enthousiast teruggestuurd. Enkele mailtjes en vele weken later kreeg ik van vijf PR-bureaus een officiële uitnodiging in de mailbox. Soms kan een beetje assertief zijn je dus een heel eind verder helpen! Wat je er dan wel bij moet nemen, is dat er een grote kans is dat je geen antwoord krijgt of misschien wel een dikke vette ‘neen’. Of dat vriendinnen een ja krijgen en jij een neen. Maar uiteindelijk had ik een neen, en door enkele mailtjes te sturen heb ik toch enkele ‘ja’s’ kunnen scoren! Met dat dus buiten beschouwing gelaten, was het toch echt wel de moeite waard om te proberen!

Wat kan je verwachten bij het PR-bureau?

Bij aankomst is er een ontvangstbalie waar je naam gevraagd wordt. Daarna mag je naar binnen gaan en soms is er dan een verantwoordelijke die je een rondleiding geeft doorheen de showroom, ofwel verkies je om zelf de ronde te doen. Bij elke stand staat er dan iemand op je te wachten die een korte uitleg geeft over de producten en nieuwigheden die zij verkopen. Zo krijg je de kans om de nieuwste lekkernijen te proeven, maak je kennis met de laatste fashion, food, beauty en lifestyle producten en kan je zoveel foto’s nemen als je wil! Sommige PR-bureau’s geven bovendien ook workshops zoals het beauty-event van Yapado, waar je de kans kreeg om nepwimpers te laten zetten door Florence Teerlinck en je los kon gaan met gekke nail art door Elfi De Bruyn. Ik heb dus zeker enkele BV’s kunnen spotten!

Daarnaast zijn de persdagen de ideale gelegenheid om contacten te leggen met merken. Vergeet dus zeker niet om op voorhand een voorraad bussiness cards in te slaan (zoals bij mij dus het geval was)! Daarnaast kom je onwijs veel (bekende) bloggers tegen. Dat is echt mega intimiderend, waardoor ik wel niet echt op iemand afgestapt ben. Toch heb ik twee nieuwe bloggers leren kennen, wat ontzettend leuk was! Achteraf krijg je dan vaak een zakje mee naar huis met persinformatie, folders en brochures zodat je zeker alle nodige informatie hebt, maar soms ook enkele staaltjes of full size producten om uit te testen.

Mijn ervaring

Als newbie op de persdagen voelde ik mijzelf soms wel een beetje onwennig. Zo ging ik één keer alleen op stap en wist ik me niet direct een houding te vinden. Ook als er iemand aan mij vroeg waarover ik blogde, vond ik het altíjd even nadenken over hoe ik mijn blog zou omschrijven. Een wirwar van mijzelf? Een flinke dosis lifestyle met hier en daar wat vertakkingen naar fashion en travel? Een life improvement blog?  Daar moet ik dus nog even aan werken, haha! Ondanks mijn onzekerheden vond ik het een geweldig leuke ervaring en bloeide ik vanzelf open. Ik heb er in ieder geval veel uit geleerd voor de volgende keren: 1) formuleer een duidelijk antwoord over wat mijn blog inhoudt 2) wees niet bang om andere grotere bloggers aan te spreken 3) start met visitekaartjes te maken!

In deel twee neem ik je mee naar de persdagen aan de hand van een fotoverslagje!

 

Advertenties

18 gedachtes over “Wat zijn de persdagen? (deel 1)

  1. Ooooh, ik herken mezelf zo hard in de manier waarop je dacht tijdens de persdagen 😅 Ik wist mezelf ook geen houding te geven en de stap om bloggers aan te spreken was net iets te groot! 😄 Van die visitekaartjes moet ik plots ook werk maken sinds ik een bezoekje aan een PR-bureau heb mogen meemaken 😊😘

    Liked by 1 persoon

  2. Reageren loopt ff helemaal fout haha… Dat eerste dus en ik wou ook nog zeggen dat ik heel blij ben dat je dit artikel hebt geschreven. Persdagen waren echt een gat in mijn ‘kennis’ en nu is het allemaal wat duidelijker 🙂 Volgens mij kan dit het begin zijn van een aantal mooie samenwerkingen. You got girl 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Hey Julie!
    Heb je heel mooi gebracht en geschreven! 😀
    Ik heb je niet gezien woensdag denk ik? Ik was er namelijk ook!
    Ik breng net zoals jou mijn artikels over de persdagen in meerdere delen. Mocht het je interesseren, mijn eerste artikel staat ingepland voor maandag 😀

    Liefs !

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s