Tips om keuzestress tegen te gaan

 De eerste paar maanden van 2016 kenmerkten zich door keuzestress: van het kiezen van de juiste master, het vinden van een kot (en of ik überhaupt nog wel op kot zou gaan) en weten wat ik later nu precies wil doen: geen gemakkelijke periode dus, in mijn hoofd. Zijn deze dilemma’s herkenbaar? Dan ben jij zeker en vast iets met deze tips om je te helpen bij het maken van moeilijke beslissingen!

  1. Begin met schrappen. Begin met alles eens op te schrijven en bepaal wat je al zeker niét wil: dit kan je dan al schrappen. Zo zal je zien dat die lange lijst met keuzes zal krimpen en uiteindelijk zal eindigen in enkele realistische opties. De zoektocht naar een kot kan zo bijvoorbeeld voor een deel ingeperkt worden wanneer je op voorhand een maximumbedrag afspreekt of de maximumafstand van je school bepaalt.

2. Informeer je goed. Van de ingekorte lijst die overbleef uit de vorige stap, probeer je nu zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Twijfel je bijvoorbeeld tussen vier richtingen? Zorg er dan voor dat je goed geïnformeerd bent: ga naar infodagen, open lesweken, verzamel brochures en bezoek SID-in beurzen. Ondanks de tijd tijd die hier inkruipt, kan je op deze manier wel een betere, weloverwogen beslissing maken.

  3. Pro’s en cons. Maak voor elke mogelijke keuze een pro-en contra lijstje. Dat ene kot kan misschien wel groter zijn, maar dan weer te ver uit het centrum liggen. Die master heeft een voordeel op dat gebied, maar komt dan net te kort op een ander onderdeel. Zo kan je zien of de pro’s uiteindelijk overheersen of dat de contra’s net de bovenhand behalen.

4. Vergelijk. Nadat je de minst interessante opties geschrapt hebt, je voldoende informatie hebt opgedaan én afzonderlijk voor elke keuze de voor-en nadelen hebt opgesomd, is het tijd om de overgebleven opties met elkaar te vergelijken. Kijk hier niet alleen naar welke voor- of nadelen de opties bieden tegenover elkaar, maar houd ook rekening met hoe belangrijk je zelf iets vindt in een kot/opleiding/job… . Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk om een master te kiezen waarin ik een stage kan doen. Na een grondige vergelijking zou je nu een top 3 (of hopelijk al direct een keuze) kunnen onderscheiden, waar je dan weer verder mee kan gaan in de laatste stap.

5. Leg je situatie voor aan een vriend/ouder/collega. Als ik ergens echt niet zelf uit geraak, ga ik altijd ten rade bij een goede vriendin, mijn lief of mijn ouders. Zij zijn de mensen die mij door en door kennen: ze zouden me kunnen zeggen wat het meest bij me past, wat zij zouden doen in mijn situatie of kunnen me gewoon een luisterend oor aanbieden. Als ik die keuzestress even niet meer zie zitten, leg ik meestal het probleem voor aan iemand, zodat we samen kunnen brainstormen over een oplossing!

Weet je het zelf na deze tips nog even niet? Moeilijke keuzes moet je vooral niet overhaasten: geef het tijd, laat het even bezinken. Als ik je kan helpen met brainstormen of heb je gewoon even een luisterend oor nodig, laat me dan zeker iets weten op viedejulie@hotmail.com !

6 gedachtes over “Tips om keuzestress tegen te gaan

  1. Mooie post Julie! Ik hoop dat je de juiste keuzes hebt gemaakt… en soms maak je al eens een verkeerde en loop je met de neus keihard tegen een gesloten deur… tja… dan ga je toch gewoon op zoek naar een open deur 🙂 ! Groetjes, Kathleen

    Liked by 1 persoon

  2. Ah lastig! Volgend jaar is mijn laatste bachelorjaar en ik zit er over na te denken om een minor te doen (aangezien ik nog maar een paar vakken + scriptie moet), toch denk ik dat het verstandiger is om wat rustiger aan te doen haha. Veel succes met je keuzes en goede tips heb je gegeven 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

