Over hoe ik helemaal niet zo’n perfecte student ben

B5CC0B54-0C3A-4667-A909-FAC9AF1B1D9B-0Ik vraag me soms af of ik me anders voorstel op mijn blog, studiewijs betreft dan. Ik schreef al eerder enkele artikels over studietips, schema’s en hoe je je bureau efficiënt inricht. De waarheid? Het is drie dagen voor mijn examen en in de plaats van momenteel te studeren, schrijf ik een artikel over mijn gebreken als student. 

Soms heb ik het gevoel dat, als vreemdelingen -zoals jij een beetje bent eigenlijk- mijn tips zouden lezen, ze denken dat ik alles onder controle heb. Ze denken dat ik een voorbeeldstudent ben. Ze denken dat ik alleen maar grote onderscheidingen haal. En moet dat dan ook niet? Als ik tips schrijf over studeren of plannen, moet ik er toch wel goed in zijn, niet?

Die ‘goede’ studietips die ik geef aan jou, durf ik zelf wel eens aan mijn laars te lappen. Niet met opzet natuurlijk, want ik weet wel dat die tips mij kunnen helpen. Zo pauzeer ik wel eens te lang, kan ik me nooit aan mijn ‘perfecte studieschema’ houden, schiet ik minstens 2x per dag in paniek, zit ik de hele dag achter mijn boeken als een luie lama -zijn lama’s lui?-, studeer ik achter een rommelige keukentafel in plaats van een georganiseerd bureau en zie ik vaak de boeken door de bladeren niet meer.

aab
een minuut stilte voor de dood van mijn ‘ideale’ studieschema

Maar mag ik dan wel tips geven aan studenten als ik zelf soms alles behalve een voorbeeldstudent ben? Is dat niet een beetje liegen? Misschien wel. Misschien ook niet. Ik weet het eigenlijk niet, wat denk jij? Bestaan voorbeeldstudenten wel echt of is dat gewoon één of ander ideaal? Als je het zou moeten vragen aan mijn ouders of hun vrienden, zouden ze allemaal unaniem claimen dat ik een voorbeeldstudent ben. ‘Ja, want je haalt altijd goede punten’. Klopt, maar ik zit ook soms wenend voor me uit te staren omdat ik het niet meer zie zitten. Of ik schiet veel te laat in actie en moet dan nog snel een gigantische sprint nemen. Tijdens de examenperiode kan ik mijzelf altijd wel een beetje voor het hoofd slaan. ‘Ik zei nog vorige keer tegen mijzelf dat ik eerder in actie moest schieten’. Een beetje als goede voornemens, die mislukken ook altijd. 

Natuurlijk is dat wenen met krokodillentranen wel een overdrijving, maar ik wou je op deze manier eens een kijkje achter de schermen geven. Niet van Vie de Julie, maar van Julie. Die soms ook wel eens fouten maakt -en heel vaak herhaalt- en nog niet de beste versie is van haarzelf. 

16 gedachtes over “Over hoe ik helemaal niet zo’n perfecte student ben

  1. Heel herkenbaar! Heb ook al een aantal posts geschreven over hoe je je beter kan concentreren en beter plannen en bij mij loopt het soms ook fout. Ik denk dat het gewoon menselijk is: hoe goed je ook plant en hoe goed je ook weet dat die tips werken, sommige dagen heb je gewoon helemaal geen zin of gaat het leren totaal niet vooruit. De paniekaanvallen en krokodillentranen zijn dingen die iedere student wel herkent denk ik 🙂 Maar uiteindelijk komt het altijd wel goed!

    Liked by 1 persoon

    1. Haha soms denk ik dat ik dan wat hypocriet ben want je zegt het een en doet het ander 🙈 maar dat is wel waar wat je zegt, we zijn nog altijd mensen en meestal komt het wel goed! Veel succes 😉

      Like

  2. Haha! Leuk! Ik heb dat zelf ook… Ik ben namelijk docent in het ruimste zin van het woord. Ik moet leerlingen vertellen hoe ze iets moeten doen, terwijl ik het vaak zelf ook niet doe.. oeps!

    Like

Geef een reactie

