Wat ik nu net zo mooi vind aan Kerstmis

 Kerst is bijna weer in het land: binnen twee weken zitten we weer met zijn allen rond  een goedgevulde tafel met  ouders, tantes, nichtjes en nonkels. Ik som alle dingen op die ik net het leukst vind aan Kerst en iets waar je ook eens zou moeten bij stilstaan.

1. Je geeft dingen zonder altijd iets terug te verwachten. Ik vind het altijd leuk om kleine cadeautjes te geven aan mijn ouders, lief of schoonfamilie zonder dat ik hiervoor iets in ruil verwacht. Dat het geven van een klein cadeautje zo’n glimlach op iemands gezicht kan toveren, is het elke keer opnieuw waard.

2. Sfeer en gezelligheid. Voor sfeer en gezelligheid krijgt Kerstmis van mij een dik verdiende tien. Een zacht dekentje en goede gesprekken met familieleden vind ik altijd ontzettend gezellig. Vaak worden ook bij ons alle elektronische toestellen aan de kant gelegd en worden de gezelschapsspelletjes bovengehaald: veel gelach en gediscussieer verzekerd!

3. Het terugzien van familieleden. Kerstmis is bij ons altijd een heuse familiereünie. Al die familieleden die je al in geen tijden meer gezien hebt, verenigd in één kamer. Als ik moet kiezen, is dit eigenlijk wat ik het allerfijnst vind aan Kerst! Ik vind het altijd spijtig dat ik al die nichtjes en neefjes, tantes en nonkels die ik vroeger elke week zag, nu nog maar zelden tegenkom. Kerstmis is de ideale gelegenheid om de hele familie nog eens terug te zien, een volledige avond lang.

4. De kerstversiering. Je ziet het overal: een kerstboom bij je thuis, lampjes in de bomen langs de weg, versierde winkelstraten of etalages: waarom doen ze dat niet altijd?! In Leuven hebben ze zelfs een heuse wintertuin gecreëerd!

5. Het eten. Oh, en dan hebben we nog niet over het eten gehad… Een overheerlijke eindeloos lange tafel gevuld met al dat lekkers: steengrillen, buffet of racletten: na twee dagen is dat overvolle etensbuikje nog steeds niet weg! Om op het einde van de avond natuurlijk je broekknopen iets losser te maken voor al dat eten wat te veel was (guilty!).

6. De ochtend daarna. Naar goede traditie houden we bij ons thuis een brunch de dag na Kerst a.k.a. een halve dag in badjas voor de televisie liggen met nóg meer eten. Op die manier kunnen we nog met een vage glimlach van de dag daarvoor nagenieten van Kerst.

wat ik het nu net het mooiste vind aan KerstmisMaar vooral: Je leert appreciëren wat je hebt. Wat ik altijd confronterend vind bij Kerst, is de overvloed: overvloed aan eten, aan warmte, gezelligheid en cadeautjes. Ondanks al die leuke dingen, moet ik dan vaak denken aan mensen die op deze avond geen groot feest hebben. Die misschien een moeder, zus of beste vriend verloren hebben. Bij Kerst sta ik daarom altijd even stil bij wat ik allemaal heb. En ik vind dat dat misschien nog wel het allerbelangrijkste is.

12 gedachtes over “Wat ik nu net zo mooi vind aan Kerstmis

  1. Helemaal mee eens! Kerst is een heerlijke tijd voor de meeste mensen, van samenzijn en gezelligheid! Ik vind cadeautjes geven altijd veel leuker dan krijgen! Maar niet te veel, want dat is dan ook weer niet nodig haha

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

