Deze dingen moet je niet zeggen tegen iemand die zijn rijbewijs nog niet heeft

zinnen die je niet wil horen wanneer je je rijbewijs nog niet hebt

In de ideale wereld heeft elke 18 of 19-jarige een rijbewijs op zak. In de echte wereld is dit echter niet altijd zo het geval. Neem nu mij bijvoorbeeld: een trage twintiger met een theoretisch rijbewijs dat binnenkort vervalt. In die twee jaar heb ik al regelmatig opmerkingen gekregen over het gebrek aan een stukje papier in mijn zak. Ik noem de meest memorabele opmerkingen voor jullie op. 

1. Op je twintigste?! ZONDER rijbewijs?!  Ja hoor, that’s me *steekt hand omhoog*! En er zijn vast en zeker nog wel een paar handen omhoog gegaan, niet? Ik ben gewoon nooit erg geïnteresseerd geweest in die gele -echt waar- auto bij mijn thuis op de stoep. De overstap naar de universiteit bevorderde dit al helemaal niet.

2. Hoe geraak je dan overal naartoe? Het is niet omdat ik geen rijbewijs heb, dat ik één of andere holbewoner ben die nooit uit huis geraakt. Ik heb namelijk wel gewoon een fiets, kan met de bus gaan of heb een lieve vriend of ouders die me ergens naartoe brengen. Ik heb dus nog nooit echt de noodzaak gevoeld om voor mijn rijbewijs te gaan!

3. Binnenkort heeft je –insert naam van je jongere broertje/nichtje/…- zijn rijbewijs eerder dan jou! Oh nee, echt?! Wat een ramp! Ik spring snel even achter het stuur nu. Nee, even serieus: leuk voor hen toch? Ik heb er zelf niet echt veel last van.

4. Je hebt je theorie toch al, of niet? Ja hoor. Of ja, ik denk vast wel dat er ook gewoon twintigers zijn die hun theorie nog niet gehaald hebben. Heb ik toch al een klein voordeel, afgezien van het feit dat die theorie binnenkort niets meer waard is wanneer de datum vervallen is…

5. Vervalt je theoretisch rijbewijs dan niet bijna? Als dit voor jou ook het geval is, is dit de meest irritante vraag bij uitstek. Ik probeerde zo lang als mogelijk een struisvogel te imiteren en mijn kop in het zand te steken, maar inderdaad: binnenkort vervalt die theorie. Paniekaanval!

justdoit.gif

Om geen excuses te gaan verzinnen, geef ik enkele tips om je/mijzelf te motiveren om toch voor dat rijbewijs te gaan:

  • Als mijn theorie vervalt, zit ik pas écht in de sh*t…
  • Als ik in de zomervakantie stage wil doen, zou een rijbewijs echt handig zijn.
  • Met mijn rijbewijs op zak kan ik gaan en staan waar ik wil, wanneer ik maar wil.
  • Om mijn rijbewijs te vieren, zou ik graag een korte rondtrip willen doen in het kleine Vlaanderen.

Momenteel ben ik volop aan het oefenen voor mijn praktisch rijbewijs. Toch een klein bedankje aan mijn lief/ouders/schoonouders/oma’s en opa’s/vertraagde trein die maar al te graag mij ergens naartoe brachten!

35 gedachtes over “Deze dingen moet je niet zeggen tegen iemand die zijn rijbewijs nog niet heeft

  1. Precies ja! Ik ben 22 en nu pas bezig met mn rijlessen… Nooit tijd gehd voor rijlessen door stages in het buitenland, maar nu ga ik er echt voor. Bovendien zag ik altijd als een blok op tegen auto rijden want het leek me zo doodeng! Nu ben ik toch wel blij dat ik ermee bezig ben 🙂 Ik heb mn theorie in 1x gehaald maar vond het VRE-SE-LIJK, die druk en stress en je mag maar zo weinig fout hebben! 😦 dat is voor mij al motivatie genoeg om nu te knallen, ik zou echt niet opnieuw die stomme theorietoets willen doen haha!

    Liked by 1 persoon

    1. Inderdaad haha ! Ik zag er ook eerst erg tegenop en vond altijd wel een excuus om het uit te stellen of had het te druk met school. Ik ben ook wel blij dat het nu eindelijk wat begint te lukken en inderdaad, die theorie wil ik echt niet overdoen!

      Like

  2. Nooit echt last van gehad, want ik was zo’n verwend nest dat op haar 18e gewoon haar rijbewijs heeft gehaald dankzij de financiële steun van een hele lieve opa en oma. Maar nu weet ik in ieder geval wat ik niet moet zeggen tegen mensen die hun rijbewijs nog niet hebben! Toch kan ik je vertellen dat het verschrikkelijk handig is als je er eenmaal eentje hebt. (Moet je wel een auto hebben dat dan weer wel 🙂 )

    Liked by 1 persoon

  3. Leuk geschreven! Ik ben 27 en ben nu bezig met lessen. Ik heb er nooit behoefte aan gehad. Thuis hebben we ook nooit een auto gehad, dus ik ben het niet eens gewend. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om ergens te komen. Toch merk ik dat ik er nu wel behoefte aan heb. Ook om werk te vinden. Sommige plekken zijn met de auto toch wat beter te doen dan met het openbaar vervoer en het lijkt me heerlijk om in je eigen auto overal naartoe te kunnen scheuren met een lekker muziekje op haha.
    Gelukkig heb ik bovenstaande vragen zelf nog nooit gehad. Heb ik toch geluk gehad denk ik, want het lijkt me wel vervelend;-)

    Liked by 1 persoon

  4. Ik herken me hier echt in! Die opmerkingen zijn gewoon mega irritant! Ik ben 20 en ben nog niet begonnen met theorie en praktijk. Bij mij is het alleen dat ik mega graag wil, maar het qua gezondheid lastig is. Mijn zusje van 17 is nu wel begonnen en ik vind dat heel erg haha. Maargoed, ik hoop in het voorjaar van 2016 te beginnen. Als al mijn plannen namelijk door gaan heb ik over een kleine 2 jaar echt een rijbewijs nodig 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Hahaha, geweldige post! Ik moest echt vaak hardop lachen 😅 De dingen zijn niet voor mezelf van toepassing maar mijn vriend zat in dezelfde situatie dus ik moet wel toegeven dat ik hem soms ook één van die opmerkingen gaf 😂 Maar hé, je bent goed bezig en zolang je dat zelf niet nodig hebt, is er geen probleem! Ik wou dat graag snel hebben gewoon voor mijn eigen gemak, maar als je op kot gaat etc is het logisch dat die dingen minder belangrijk worden ☺️ En als het nog een troost mag zijn: mijn vriend haalde zijn rijbewijs twee dagen voordat zijn theorie ongeldig werd 😁

    Liked by 1 persoon

  6. hier een zus die maar niet slaagde voor haar praktijk en ik mocht geen theorie doen voor zij geslaagd was…echt zo rottig he, ik was iemand die bij wijze van spreken de dag dat ik 18 werd mijn rijbewijs zou willen hebben… helaas nog een half jaar gedult moeten hebben en dan toch uiteindelijk op men bijna 19 het behaald was super blij dat ik het had want toen kon ik eindelijk weg zonder om 12uur opgehaald te moeten worden door de ouders^^

    Liked by 1 persoon

  7. yeaah ik steek op mijn hand op! Nee maar ik heb ook nooit eerder de behoefte gehad om mijn rijbewijs te halen. Tot ik in oktober echt moest beginnen want anders is er geen baan voor mij in het vooruit zicht 😦 Dus ik werd echt gedwongen. Ik ben nu al een tijdje bezig dus, en net mn 14e rijles gehad, over 12dagen ga ik voor de theorie en hoop ik die in 1x te halen. Dan heb ik in het nieuwe jaar mijn rijbewijs eigenlijk in de pocket!

    Liked by 1 persoon

  8. Wel grappig deze situaties. Ik heb zelf geen rijbwijs, omdat ik blind ben. Zal er dus ok nooit één halen. Mijn zus lest momenteel (op haar 27ste, dus zo traag ben je niet). Mijn man, die in 2012 zijn autorijbewijs haalde en nu voor vrachtwagen lest, vraagt zich wel eens plagend af wie er als eerste een nieuw papiertje heeft, hij of mijn zus. Mijn man en ik zijn pas verhuisd naar een super afgelegen dorpje in de Achterhoek, dus daar is het wel nodig dat hij een rijbewijs (en auto) heeft. Hiervoor had ik er nooit echt last van en was het meer handig dat hij een rijbewijs had dan echt nodig. Zeker toen hij nog studeerde en dus een OV-jaarkaart had (weet niet of die nog bestaan maar toen wel), konden we net zo makkelijk en goedkoper met het OV.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

